🇳🇴 Norsk nettbutikk med rask levering! Alle Kjøkkenhjelpere er tilgjengelig på lager og sendes omgående 🚛💨

Slik skaper du lykkelige barn med effektive metoder

Forskning viser at barn med bedre resultater på det relasjonelle, emosjonelle og pedagogiske området har foreldre som er både opptatt av tilknytning og grenser, det vil si som bruker positiv disiplin (også kjent som en autoritativ foreldrestil).

Sarah Ockwell-Smith (2015) oppsummerer mange av de viktige effektene som det å bruke positiv disiplin har i barnets utvikling. Studier viser at barn oppdratt med denne foreldrestilen har, blant annet:

  • Økt selvfølelse
  • Mer intelligens
  • Bedre følelsesmessig regulering
  • Økt selvstendighet
  • Er mer sosiale
  • Bedre faglige prestasjoner
  • Flere ressurser
  • Mer empati

I tillegg er disse barna mindre utsatte for:

  • Det å ha psykiske lidelser når de blir eldre, som angst, depresjon eller rusmisbruk, samt mindre sannsynlighet for å starte risikoatferd i ungdomsårene
  • Overvekt
  • Å være voldelig og/eller utøve kriminell atferd
  • Å holde hemmeligheter for foreldrene sine

Oppsummert, barn som er oppdratt av autoritative foreldre blir mest sannsynlig selvstendige, empatiske, gode sosialt, vellykkede og klarer å oppføre seg godt.

På tvers av land i hele verden, er den autoritative foreldrestilen den som er konsekvent assosiert med overlegne resultater. Dewar (2017) forklarer at for alle regioner på kloden er den autoritative foreldrestilen assosiert med minst ett positivt resultat i barnets utvikling, i motsetning til den autoritær foreldrestil som var knyttet til minst ett negativt resultat (Pinquart og Kauser 2018). Disse forfatterne konkluderer med at den autoritative tilnærmingen er verdt å anbefale overalt.

 

Referanser

Dewar, G (2017). Den autoritative foreldrestilen. https://montblanczone.com/nb/den-autoritative-foreldrestilen/#:~:text=Den%20autoritative%20foreldrestilen%20er%20en%20tiln%C3%A6rming%20til%20barneoppdragelse,De%20unng%C3%A5r%20%C3%A5%20ty%20til%20trusler%20eller%20straffer.

Nelsen, J. (2011). Positive Discipline: The Classic Guide to Helping Children Develop Self-Discipline, Responsibility, Cooperation, and Problem-Solving Skills. Ballantine Books, New York.

Ockwell-Smith, S (2015) What is gentle parenting and why you should try it? https://sarahockwell-smith.com/2015/08/20/what-is-gentle-parenting-and-why-should-you-try-it/

Pinquart M, Kauser R. (2018) Do the associations of parenting styles with behavior problems and academic achievement vary by culture? Results from a meta-analysis. Cultur Divers Ethnic Minor Psychol. Jan;24(1):75-100. doi:10.1037/cdp0000149    

 

Legg igjen en kommentar

Merk, kommentarer må godkjennes før de publiseres